A felmérés

2019.11.12

A cikk elolvasása kb. 6 percet vesz igénybe. 

Egy-egy útépítési munkára általában több kivitelező cég is jelentkezik. A felújításra, aszfaltozásra váró terület valószínűleg nem fog naponta változni, így elvileg elegendő lenne, ha az első jelentkező felmérné a területet, a többieket pedig tájékoztatnánk a paraméterekről. Mi mégis azt javasoljuk, hogy a megrendelő minden pályázótól kérjen személyes felmérést. Sőt, még azt is megmondjuk, hogy miért.


Azt nem szeretném túlragozni, hogy mennyire nem mindegy, hogy kire bízunk egy többmilliós (sok esetben több tízmilliós) útépítési munkát. Azt mindenkinek fontos megértenie, hogy még a B2B ügyletek során is emberek kötnek üzletet emberekkel. Nagy meglepetések érhetik azt a megbízót, aki nem fordít kellő figyelmet az útépítő cég mögött álló emberekre. Sok lehetőség persze általában nincs az ismerkedésre, meg egyébként sem esküvői tanút keres az ember. Ugyanakkor mondjuk egy személyes találkozó azért mindenképpen beleférhet.

Jó tanácsok útépítő partner választásához - 2. A felmérés
Jó tanácsok útépítő partner választásához - 2. A felmérés

Oké, akkor elhívjuk felmérni a munkáért versenybe szálló vállalkozókat. Ezt az esetek zömében díjmentesen megteszik a cégek, mégiscsak az ő érdekük a dolog. De mire figyeljen oda az egyszeri megrendelő? Igaz, mi (mármint az Alföld Aszfalt) az ilyen találkozóknál a másik oldalon állunk, viszont az elmúlt évek során sok megbízóval beszélgettünk az ilyen irányú tapasztalataikról, élményeikről, meglátásaikról. Ezek, és saját észrevételeink alapján írjuk le azokat a szempontokat, amiket talán érdemes lehet csekkolni a személyes bejárásokon.

  • Szakmaiság:
    Azt kell megtudnunk, hogy ez az ember egy útépítő szaki vagy csak egy "próbálkozó", aki jó pénzt lát az aszfaltozásban. Egy felkészült útépítő szakembertől elvárható, hogy mismásolás helyett pontosan, megfelelő szakkifejezéseket használva fogalmazzon, amikor a munkáról beszél. Ahogy az is, hogy ne akarja lelépéssel megmérni a terület paramétereit. Ha ő annyira veszi komolyan a dolgot, hogy nem képes egy mérőkereket beszerezni és alkalmazni, akkor őt is nagyjából ennyire lehet komolyan venni. Célszerű érdeklődni a gépparkról; nyilván emberünk simán kamuzhat is, de minimális emberismerettel könnyen kiszúrható a mellébeszélés. Tanácsos kikérni a véleményét a műszaki tartalomról, rétegrendekről, a kivitelezés menetéről. Ilyenkor ha olyanokat hall a megrendelő, hogy "azt bízza csak ide főnök", vagy esetleg "pikk-pakk kidúrjuk a fiúkkal, azt mehet bele a kő", joggal rázhatja ki a hideg.


  • Intelligencia:
    Nem gondolom, hogy az útépítő kollégáknak feltétlenül Csajkovszkij szimfóniáiról kellene társalogniuk egy-egy felmérés alkalmával. Az viszont biztos, hogy akiből nem nézzük ki minden kétséget kizáróan, hogy a nevén kívül mást le tudna írni, az nagyobb eséllyel lesz próbálkozó, mint szakember. Bár egyszerűnek tűnhet, az útépítés egy elég összetett szakma. Egy ilyen kivitelező cég vezetéséhez elengedhetetlenek olyan készségek, mint a matematika és geometria, anyagismeret, munkagépismeret, tervrajz olvasás, precizitás, kiemelkedő tervező- és szervezőkészség. Ezek az ismeretek és képességek bizony feltételeznek egy kellően magas intelligenciát; ami pedig meglátszik egy emberen, ahogy a hiánya is.


  • Megjelenés:
    Ahogy azt már említettem, az útépítési projektek során tényleg nem kis összegek cserélnek gazdát. Természetesen ennek a nagy része a költségek fedezését szolgálja, de azért az a néhány százaléknyi profit is elég szép egzisztencia kiépítéséhez tudja hozzásegíteni a cégvezetőt, persze leginkább akkor, ha már egy ideje a pályán van és jól is végzi a munkáját. Mindamellett, hogy nyilvánvalóan hiba lenne végzetes következtetéseket levonni egy vállalkozó megjelenéséből; ha a cég képviseletében hősünk egy '94-es F Astrával érkezik és kibolyhosodott mackónadrágjának szárát taposva járja be a területet, akkor valószínűsíthetjük, hogy ő ezen a munkán szeretné megkeresni a téli tűzifára valót, ami egyébként nagyon dicséretes dolog, csak a megbízónak nem lesz benne sok köszönet. 

Összefoglalva tehát azt tanácsoljuk annak, aki útépítési megrendelés előtt áll, hogy minden esetben kérjen személyes felmérést a pályázó cégektől, amikor pedig sor kerül a találkozóra, ne legyen rest odafigyelni minden részletre, így nagyobb biztonsággal fogja végül azt a kivitelezőt választani, aki lelkiismeretesen elvégzi a rábízott munkát.


Farkas Zsolt
ügyvezető
ALFÖLD ASZFALT KFT.