A mart aszfalt
A cikk elolvasása kb. 6 percet vesz igénybe.
Legújabb blogcikkünk sztárja nem más, mint az újrahasznosított anyagok koronázatlan királya, az útépítő vállalkozók mindenre alkalmazható Jolly Jokere, a vidéki tanyavilágok kacskaringós bekötőútjainak megkerülhetetlen alkotóeleme, a kis költségvetéssel gazdálkodó útépítési megrendelők megmentője: a mart aszfalt.
Kezdjük azzal, hogy pontosan mi is az a mart aszfalt. Az útfelújítások során sok esetben szükség van az elhasználódott aszfalt kopóréteg eltávolítására, ezt a folyamatot marásnak hívjuk, az erre a célra fejlesztett gépet pedig marógépnek. Ja, azt elfelejtettem az elején írni, hogy akinek esetleg valamilyen furcsa fóbiája van a "mar" szótól, az ne olvassa el ezt a cikket; na mindegy, talán jobb később, mint soha. Szóval a felmart aszfaltdarabokat aztán ledarálják, így végül keletkezik egy kis (0-40 mm közötti) szemnagyságú, sötétszürke színű, száraz állagú, bitumenes kőzúzalékból álló ömlesztett útépítő anyag.
A következő kérdés az lehet, hogy milyen esetekben érdemes alkalmazni a mart aszfaltot. Átfogóan azt mondhatjuk, hogy olyan esetekben ajánlott, amikor relatíve alacsonyabbak a tartóssági, minőségi és esztétikai igények az elkészült burkolattal szemben. Ideális megoldás lehet például kis forgalmú utaknál, mezőgazdasági utaknál, erdei sétányoknál, telephelyeken, bekötő utaknál, parkolóknál, de útalapként és nemes padkaként is szokás használni.
De ha a mart aszfalt alkalmazása kompromisszumokat követel a fentebb leírt elvárások terén, akkor miért lett olyan népszerű útépítési technológia? Nos, a válaszhoz elsősorban Deák Ferenc és Szent István tud közelebb vinni minket. Az ő portréjukkal díszített 154 mm x 70 mm nagyságú papírfecnikből ugyanis jóval kevesebbet kell felhasználni a mart aszfaltos, mint a melegaszfaltos projektekben. Nagyjából fele akkora költségekről beszélhetünk, ami valóban nyomós érv lehet a mart aszfalt mellett. Viszont az olcsóságon felül is tudunk még előnyöket említeni a mart aszfalttal kapcsolatban:
- teherbíró, por és sármentes burkolatot képez
- mivel gyakorlatilat építési hulladék újrahasznosítása történik, így ez egy környezettudatos technológia
- megfelelő alkalmazása esetén időtálló az eredmény
- könnyen javítható felület
- a bedolgozása gyors, azonnal használatba vehető
Hogyan történik egy mart aszfaltos út megépítése? Nem fukarkodunk az infóval, úgyhogy most ez is ki fog derülni. Először is a megfelelő időpontot kell kiválasztani a munkálatokhoz. Igazából arra kell odafigyelni, hogy kellően magas legyen a napi középhőmérséklet, ez általában a késő tavaszi, nyári és kora őszi hónapokban érhető el. Az elaszfaltosodásnak egyik legfontosabb feltétele ugyanis a meleg, aminek a hatására a mart aszfaltban lévő bitumen megolvad és kötést hoz létre a kőzúzalék szemcsék között. Ez egy több hetes természetes folyamat az út, térburkolat elkészülte után. Maga a bedolgozás a következő lépésekből áll:
- Kellően stabil és tömör útalap megépítése. Ez az úttükör kialakításával, illetve többnyire nagyobb és kisebb frakciójú kőzúzalék terítésével történik több tonnás gépi tömörítéssel, hengerezéssel. Ha az alapréteg adott, akkor azt csak profilozni, hengerezni szükséges.
- Ezután teríthetjük a mart aszfaltot kézi erővel vagy finisherrel a projekt volumenétől, helyszíntől függően. Általában 7-10 centiméteres rétegvastagságot határozunk meg mart aszfaltnál.
- Az anyag terítése után vibrációs úthengerrel tömörítjük a burkolatot.
- Az utolsó munkafolyamat a felületzárás, amely során bitumenemulziós permetezés és kőszórás zajlik. Ez a mozzanat egyrészt segíti az elaszfaltosodást, másrészt tömíti az apróbb réseket és érdes felületet képez; gyakorlatilag növeli az elkészült úttest élettartamát. A felületzárást lelkiismeretesebb kivitelezők kétszer ismétlik meg és az egyes fázisokat gépi tömörítéssel fejezik be.
Azt még a végén jeleznénk, hogy bár a mart aszfaltos technológia valóban egy olcsóbb alternatíva, viszont egy ilyen út megépítése sem oldható meg fillérekből. Ha valaki a piaci ár feléért kínálja Önnek ezt a szolgáltatást, az enyhén szólva is gyanús. A csaló brigádok kedvence a mart aszfaltozás, mivel sok helyen lehet extra olcsó, silány minőségű anyagot beszerezni, a laikus megbízó pedig nem látja a különbséget. A mi árainkkal kapcsolatban itt az oldalon is tájékozódhat a kedves Olvasónk, de fel is veheti velünk a kapcsolatot és konkrét árajánlatot is kérhet tőlünk.
Farkas Zsolt
ügyvezető
ALFÖLD ASZFALT KFT.